logo.gif

FORTUM TUTOR

Valtakunnallisen Fortum Tutor – ohjelman tavoitteena on kehittää lasten valmennusta.
 
Kohderyhmänä ovat erityisesti 5-9 -vuotiaiden valmentajat.
 
OLS Kaupunkisarjassa lasten valmennus on pääosin ns. isä- ja äitivalmentajien varassa. Monelta heistä puuttuu valmennuskokemusta eikä välttämättä lajin paristakaan ole kaikilla kokemusta.
On äärimmäisen tärkeää, että saamme 5-9 v. iässä lapset innostumaan lajista ja sytytettyä jalkapallon harrastamiseen palon, puhumattakaan liikunnan palosta.
Tässä iässä on opitaan säännölliseen liikkumiseen harrastuksen kautta sekä itse lajin perustaitoja. Näiden ikävuosien toiminnan laatu sekä taso määrittävätkin paljon lapsen liikkumistottumusten ja lajitaitojen kehittymisen myöhemmällä iällä.
Tutor ohjelman avustuksella pääsemme näiden ikävuosien valmennukseen panostamaan eri tavalla ja turvaamaan kaikille osaavan ja innostavan valmennuksen.


Tutustu ohjelmaan tarkemmin: www.fortumtutor.fi

Tykkää meistä Facebookissa: facebook.com/FortumTutor

OLS JALKAPALLON FORTUM TUTORIT KAUDELLA 2016:

Tomi Molin --> 2009 synt. ikäluokka

synt.: 1964

Ammatti: Apulaisjohtaja

Valmennuskokemus: 35 v. juniori / miesten tasolla.

Aki Käyrä --> 2007 synt. ikäluokka

synt.: 1991

Ammatti: Opiskelija

Valmennuskokemus: 6v. junioriikäluokissa U8 - U10

Akin ja Tomin mietteitä kaudelle 2016

Miksi hait tutoriksi?

Tomppa: Pitkään valmennuksessa mukana olleena halusin vielä olla tekemisissä futiksen kanssa. Valmennus sitoo sen verran paljon, ettei siihen enää virtaa riittänyt. Tutorointi onnistuu oman aikatauluni mukaan ja siksi sopii hyvin minulle. Lisäksi koen, että jotain annettavaa voisi olla valmennusuraa aloitteleville.

Aki: Tutorina minulla on mahdollisuus vaikuttaa nuorimpiin juniori-ikäluokkiin ja auttaa tietotaidollani ja kokemuksillani lapsiurheiluvaiheessa työskenteleviä valmentajia.

Miksi tutorointi on tarpeellista?

Tomppa: Oli pelaajataustaa tai ei, pohtii jokainen valmentaja samoja ongelmia. Yhdessä niiden käsitteleminen on helpompaa. Tutoroimalla voidaan antaa opastusta valmentajan omaan toimintaan tai antaa suoria harjoitusvinkkejä. Tärkeintä on kuitenkin, että on olemassa tuki, jolta saa apua tarvittaessa

Aki: Nuorissa ikäluokissa vanhempien ollessa pääosin vastuussa valmennuksesta voi mm. lajitietämyksessä olla puutteita. Tutoroinnin avulla voimme välittää tätä lajitietämystä sekä tukea valmentajien jokapäiväistä toimintaa.

Mitä uskot, että itse saat tutor-toiminnasta?

Tomppa: Oman valmentajauran aikana olen kokenut ja nähnyt paljon. Vieläkään en silti koe osaavani riittävän hyvin. Tiedän, että tulen itsekin saamaan erilaisia vinkkejä ja näkökulmia valmentamiseen.

Aki: Uskon saavani tutor-toiminnasta itselleni uusia näkökulmia niin valmentamisesta kuin jalkapallostakin.

Millainen on mielestäsi hyvä valmentaja?

Tomppa: Hyvällä valmentajalla on mielestäni kaksi ominaisuutta, johon kaikki kulminoituu. Hän on hyvä motivoimaan ja pitää korkeaa vaatimustasoa. Näiden kahden ominaisuuden tasapainoiluun liittyy kaikki muu, eivätkä ne saa sulkea pois tosiaan. Kukaan valmentaja ei tee pelaajaa. Pelaaja tekee sen itse. Mutta hyvä valmentaja pystyy auttamaan pelaajaa sen tekemisessä.

Aki: Hyvä valmentaja ymmärtää jalkapalloa pelinä sekä on hyvä toimimaan ihmisten kanssa.

Mikä juniorien valmennuksessa on mielestäsi tärkeintä?

Tomppa: Vain harvasta juniorista tulee todellisia huippupelaajia. Siksi on tärkeää muistaa, että joukkueessa on muitakin. Suuresti arvostamani, jo edesmennyt valmentaja Erik Carpen, totesi kerran minulle kuolemattomat sanat arvostellessani erästä pelaajaa ja hänen tekemisiään. Mutta hänestä kasvaa hyvä ihminen!

Aki: Kaikkein tärkeintä on innostaa urheilijan alkuja ja sytyttää heille kipinä jalkapalloon.